Terug naar Veelgestelde vragen

Waarom moet ik de Consumentenbijdrage SGR van €5,- per persoon betalen bij boeking van een reis?

Vanaf 1983 betaalden consumenten bij het boeken van een vakantiereis een bijdrage. In 1999 was het fondsvermogen groot genoeg om ‘normale’ risico’s zonder bijdrage te dekken. De bijdrage van de consument was niet langer nodig. Door de bijdragen die de consument in de jaren 80 en 90 betaalde, kon iedereen daarna zorgeloos reizen zonder te hoeven betalen voor een garantie op de reis.

Helaas kregen wij in het voorjaar van 2020 te maken met een pandemie. Covid-19 raakte ons allemaal. De wereld ging op slot en de meeste reizen konden daardoor niet doorgaan. Het gevolg hiervan nu is dat o.a. het aantal faillissementen van reisorganisaties toenemen, SGR meer garanties heeft uitgegeven dan normaal (garantie op vouchers) en de financiële middelen van SGR niet onbeperkt zijn. Het is belangrijk dat óók in de toekomst de consument zorgeloos kan blijven reizen en dat eventuele leningen die de overheid verschaft terugbetaald kunnen worden. Bovendien moet een garantiefonds zoals SGR blijven bestaan om de consument te kunnen beschermen tegen faillissementsrisico’s. Daarom is het besluit genomen om de bijdrage van de consument weer tijdelijk in te voeren, zodat we net als in de jaren 80 en 90 ervoor kunnen zorgen dat de consument in de toekomst beschermt blijft bij faillissementen van reisorganisaties.

Aangesloten reisorganisaties gaan per persoon per boeking de bijdrage van €5,- in rekening brengen. Dit wordt verwerkt in de prijs van de reis of je ziet de bijdrage in je factuur en/of boekingsbevestiging. De bijdrage moet afgedragen worden, zodat je met garantie op reis kunt gaan.