Het Coronavirus - update & veelgestelde vragen

---UPDATE 23 augustus 2021


Richtlijn Aangepaste Vakanties
In samenwerking met de Vereniging Gehandicaptenraad Nederland, de belangenvereniging Ieder(in), de ANVR én het RIVM hebben wij een richtlijn opgesteld om een aantal vakanties te kunnen uitvoeren in Nederland. Bekijk hier de richtlijnen.

Inmiddels hebben wij naar aanleiding van onze ervaringen in 2020 én de maatregelen die op dit moment van kracht zijn de richtlijn herschreven en wordt deze thans ter toetsing voorgelegd aan het RIVM.

Is het verstandig om nu een vakantie te boeken voor 2021?

Ja, dat is het zeker! Natuurlijk hebben we geen glazen bol en kunnen we de toekomst niet voorspellen, maar we kunnen je wel de volgende zekerheden bieden:

1) Hoe eerder je boekt, hoe groter de kans is dat jouw eerste keus vakantie nog beschikbaar is. Dit geldt met name voor de beperkte beschikbaarheid van bijvoorbeeld 1-persoonskamers of de mogelijkheid om hulpmiddelen mee te nemen. Let op: vakanties in Nederland zijn dit jaar populairder dan anders en veel reizen zijn al (bijna) volgeboekt. Wanneer je in Nederland vakantie wilt vieren, aarzel niet te lang; het zou jammer zijn wanneer jouw vakantie al volgeboekt is!

2) Wanneer je een Corona-voucher hebt ontvangen als gevolg van de annulering van jouw vakantie in 2020, dan kun je dit voucher weer inwisselen bij boeking van een nieuwe vakantie. Hierdoor heb je jouw vakantie voor 2021 al (deels) betaald.

3) Zodra je een nieuwe vakantie boekt, valt deze boeking onder de garantie van SGR, Stichting Garantiefonds Reisgelden. Dat betekent dat je er altijd van verzekerd bent dat jouw (aan)betaling terugbetaald wordt indien wij in financieel zwaar weer terecht komen. Dit geldt dus ook wanneer je jouw Corona-voucher inwisselt bij boeking van een nieuwe reis: de waarde van dit voucher wordt dan de (aan)betaling op de nieuwe reis en is dus verzekerd!

4) Mocht het Corona-virus in 2021 reden zijn dat wij de reis niet kunnen uitvoeren, wordt de reis kosteloos geannuleerd. In deze situatie ontvang je jouw (aan)betaling terug binnen de wettelijke termijn van 14 dagen.

5) Omdat we sowieso niet weten hoe de toekomst eruit ziet adviseren wij je dringend om een Allrisk Annuleringsverzekering af te sluiten. Deze verzekering biedt je mogelijkheden om jouw vakantie te annuleren om de onvoorziene reden (en buiten jouw schuld) die voor jou belangrijk is. Afhankelijk van de reden ontvang je 75-100% van de annuleringskosten terug. Let wel: annuleren als gevolg van Corona is niet altijd verzekerd: dit is afhankelijk van het moment van boeken en het reisadvies dat dan geldt voor het betreffende land.  https://www.europeesche.nl/nieuws/coronavirus-update

Gaan vakanties met een bestemming in Nederland door?
We zijn heel blij dat er een start gemaakt is met het vaccineren tegen Corona. Misschien heb jij zelfs al jouw eerste prik gehad of word je binnenkort opgeroepen; al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat we binnenkort weer als vanouds op vakantie kunnen gaan. Misschien nog wel met de nodige richtlijnen die op dat moment gelden, maar dat mag de vakantiepret niet drukken!
 

Vanaf juni 2021 gaan we de vakanties met een bestemming in Nederland uitvoeren. Hierbij houden wij vanzelfsprekend alle rekening met alle voorschriften, richtlijnen en hygiëne regels.

Gaan vakanties met een bestemming in het buitenland door?

Wij hopen van harte dat we alle vakanties naar het buitenland mogen uitvoeren. Desondanks zijn wij afhankelijk van de richtlijnen die in het land van bestemming gelden.

Sinds 15 mei 2021 wordt per land en zelfs per gebied bepaald of het veilig is om op die bestemming vakantie te vieren. Dit wordt aangegeven met kleurcode. Zodra een bestemming de kleurcode groen of geel krijgt én er gelden geen quarantaine- verplichtingen, kunnen wij vakanties organiseren

Wanneer je dit zelf in de gaten wilt houden, kijk dan op https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/welke-landen-hebben-welke-kleurcode

Mocht in de komende periode blijken dat dit toch niet mogelijk is, zullen we je hierover tijdig informeren. In dat geval kun je jouw vakantie kosteloos omboeken naar een andere bestemming, bijvoorbeeld naar Nederland, waar de kans veel groter is dat vakanties doorgaan. Natuurlijk zal het verschil in reissom worden terugbetaald of dan wel te worden bijbetaald door de reiziger.


Moet ik gevaccineerd zijn als ik naar het buitenland reis?

Wanneer je naar het buitenland gaat, moet je kunnen aantonen dat je:
1) Tegen Corona bent ingeënte, of
2) Negatief op Corona bent getest d.m.v een recente PCR-test
3) Van Corona genezen bent, d.m.v. een antigeentest.
 

Hoe moet ik bewijzen dat ik ben gevaccineerd?
Sinds 1 juli bestaat het EU Digitaal Corona Certificaat (DCC), het zogenaamde Corona-paspoort. Dit certificaat is feitelijk een QR-code, waarin gecodeerd vermeld staat of je (volledig) bent gevaccineerd. Om dit certificaat te krijgen dien je
1) De CoronaCheck-app te downloaden op je telefoon, of
2) Het certificaat te printen via CoronaCheck.nl

Om tijdig over jouw vereiste documenten te beschikken, lees de informatie op de website van de rijsoverheid goed door.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/coronabewijs/coronabewijs-voor-reizen
 

Mijn geboekte vakantie staat op “gegarandeerd vertrek”, kan de reis toch nog geannuleerd worden?
Dat kan alleen indien we niet mogen reizen als gevolg van bijvoorbeeld aangescherpte maatregelen door de overheid en/of veiligheidsregio’s. Wanneer we de veiligheid en gezondheid van onze reizigers en vrijwilligers niet kunnen garanderen, zullen wij alsnog besluiten vakanties te annuleren. Het Buitenhof zal je hierover tijdig informeren en indien mogelijk een alternatief reisaanbod aanbieden. Mocht je hiermee niet akkoord gaan, dan zal Het Buitenhof binnen 14 dagen jouw (aan)betaling terugstorten op jouw rekening.
 

Kan ik een vakantie naar het buitenland omboeken naar een vakantie in Nederland?
Wanneer je toch twijfels hebt over jouw reisbestemming en zeker wilt weten dat je op vakantie kunt gaan, dan mag je jouw vakantie tot 1 mei kosteloos omboeken naar een bestemming in Nederland. Vanaf 1 mei gelden mogelijk wijzigingskosten, die worden berekend door leveranciers. Helaas zijn wij in dat geval genoodzaakt om deze kosten ook aan jou door te berekenen.

Krijg ik een reisvoucher wanneer Het Buitenhof een reis annuleert?

Indien Het Buitenhof besluit vakanties te annuleren als gevolg van Corona, dan ontvang je géén Corona-voucher, maar sowieso jouw betaling binnen 14 dagen terug. Deze Geld-terug-garantie biedt ook weer zekerheid!
 

Kan ik wachten met betaling tot ik zeker weet dat de reis doorgaat?
Nee, dat kan niet. Bij het boeken van de reis ben je met ons een reisovereenkomst aangegaan. Je bent wettelijk verplicht om hier aan te voldoen binnen de gestelde termijnen. Mocht jouw reis door het Coronavirus niet doorgaan, dan zorgen wij voor een passend alternatief of wij storten binnen 14 dagen de door jou gedane (aan)betaling terug op jouw rekening (je ontvangt geen reisvoucher). 
 

Mag je ook mee op reis als je (nog) niet gevaccineerd bent?
Ja zeker, je hoeft niet gevaccineerd te zijn om met Het Buitenhof op reis te gaan, indien je in Nederland blijft. Dit geldt ook voor vrijwilligers. Wel zullen we ons moeten houden aan de richtlijnen om verspreiding van het virus te voorkomen.
Indien je naar het buitenland reist, dienen we ons te houden aan de richtlijnen die gelden per bestemming. Inmiddels is wel duidelijk dat je óf gevaccineerd dient te zijn, óf dat je een negatieve recente PCR-test of antigeentest moet kunnen laten zien. De kosten voor reisdocumenten, vaccinaties cq. PCR-testen en verklaringen zijn voor rekening van de reiziger.

Wat is het beleid op gebied van testen?

Het Buitenhof hanteert het beleid zoals nu (nog) is vermeld in de richtlijn die vorig jaar is opgesteld; deze is geldig voor de bestemming Nederland en is goedgekeurd door RIVM. Dat betekent bijvoorbeeld dat triage wordt uitgevoerd voorafgaande aan de reis.
Voor buitenlandse bestemmingen geldt eveneens een triage aan de voorkant en vervolgens de richtlijnen die gelden per bestemming. Dit kan zijn een bewijs zijn van vaccinatie of een bewijs van een negatieve PCR test. De kosten voor reisdocumenten, vaccinaties cq. PCR-testen en verklaringen zijn voor rekening van de reiziger. Wij zullen in geen geval vakanties uitvoeren waar een quarantaine-plicht geldt op het moment van vertrek.

Groepsreizen in Coronatijd, hoe veilig is dat?
Wanneer je een groepsreis boekt ga je met een groep mensen op reis. Dat betekent dan ook dat wij als groep bij elkaar zijn en samen genieten van een mooie vakantie. Het betekent ook dat we ons niet altijd kunnen houden aan de 1,5 meter richtlijn. Denk hier bijvoorbeeld aan bij het rijden in minibusjes/touringcars, excursies en indeling aan eettafels en slaapkamers. Daarom is het ook zo belangrijk om voor vertrek je gezondheid te controleren (dit noemen we triage) en bij enige twijfel ons te informeren. Daarnaast dragen we onze mondkapjes in onze minibusjes en touringcars.

Tijdens de vakantie leven we in onze eigen Buitenhof-Bubbel: we blijven als groep bij elkaar en vermijden zoveel mogelijk contacten met mensen buiten onze groep. Vanzelfsprekend houden we hier de 1,5 meter richtlijn aan en dragen onze mondkapjes op locaties waar veel mensen zijn en waar dit staat voorgeschreven (winkels, openbaar vervoer, etc).
 

Hoe zorgen we samen voor een veilige Buitenhof Bubbel?
Samen met de RIVM en de ANVR hebben wij richtlijnen opgesteld om op een verantwoorde manier groepsreizen tijdens Coronatijd te kunnen uitvoeren. Vanzelfsprekend houden we ons aan deze richtlijnen en proberen we zo min mogelijk contact te hebben met mensen buiten onze eigen groep. Binnen onze groep, onze zogenaamde Buitenhof Bubbel, nemen wij een aantal voorzorgsmaatregelen, denk bijvoorbeeld aan:

  • Kort vóór vertrek zullen wij contact met je opnemen om te vragen naar jouw gezondheid (triage). Daarnaast vragen wij je ook om een schriftelijke gezondheidsverklaring. Wanneer naar aanleiding van deze triage twijfels ontstaan, zullen we dit met je bespreken. We doen er alles aan om jou, jouw medereizigers én onze vrijwilligers een veilige vakantieomgeving te bieden.
  • Voordat je in onze minibus of touringcar stapt, ontsmetten we eerst onze handen en doen ons mondkapje voor. In de bus dragen we dit mondkapje en zo zorgen we er samen voor dat we zo veilig mogelijk op pad kunnen gaan.
  • We volgen natuurlijk de richtlijnen op gebied van dragen van mondkapjes in openbare ruimtes, winkels, musea, etc. Samen zorgen we goed voor elkaar!
  • In onze hotels en groepsaccommodaties blijven wij als groep bij elkaar en maken gebruik van vaste zitplaatsen aan kleine tafels. Zo houden we afstand, maar blijft het toch gezellig!
  • Wanneer we in bungalows van Landal of CenterParcs verblijven is het niet altijd mogelijk om op 1,5 meter afstand tot elkaar te blijven. Hier letten we daarom extra op de hygiënische maatregelen, zoals regelmatig handen wassen, het luchten van de bungalow, zorgen voor een vaste tafelindeling, etc.
  • In de slaapkamers zorgen wij ervoor dat bedden uit elkaar geschoven kunnen worden.
  • Tijdens Groep-in-Groep-reizen reizen we als groepje binnen een grotere groep met reizigers van De Jong Intra Vakanties. Tijdens deze reis is er in mindere mate sprake van een Buitenhof Bubbel. Immers, we hebben hier wel contact met andere gasten. Tijdens deze vakanties zij wij extra alert op het gebruik van mondkapjes, handgel en vaste zitplaatsen in de touringcar.


Moet ik een mondkapje dragen?
Het antwoord hierop is “ja”: In de publieke binnenruimte, in winkels, in de bus, vliegtuig en in het openbaar vervoer dien je een mondkapje te dragen; dit geldt voor iedereen. Er zijn echter wel uitzonderingen:

  • mensen die vanwege hun (zichtbare of onzichtbare) beperking of chronische ziekte niet in staat zijn een mondkapje te dragen of die daarvan ernstig ontregeld raken, zijn vrijgesteld.
  • mensen die spreken met of iemand assisteren die vanwege een auditieve beperking moeten kunnen liplezen of vanwege een verstandelijke of communicatieve beperking afhankelijk is van non-verbale visuele signalen zijn van het dringende advies uitgezonderd.
  • begeleiders van mensen met een beperking zijn ook uitgezonderd, wanneer de persoon met de beperking door de interactie/begeleiding door iemand met een mondkapje ernstig ontregeld raakt.
     

Wat is het huidige reisadvies?
Dit is afhankelijk per land, zelfs per regio en wijzigt regelmatig. Kijk voor de laatste update op de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Voor vertrek: Wat als ik niet meer op vakantie wil?

Ik heb een allrisk annuleringsverzekering afgesloten: biedt deze verzekering de garantie dat alle annuleringskosten vergoed worden als gevolg van Corona?
Nee, dat is geen garantie. Immers, de verzekering biedt dekking indien de situatie onvoorzien is. Ook wordt er in sommige situatie tot maximaal 75% van de annuleringskosten vergoed. Op de website van onze verzekeraar Europeesche vind je antwoord op de meest gestelde vragen: www.europeesche.nl/nieuws/coronavirus-vraag-en-antwoord
 

Situatie 1: Het Buitenhof heeft bevestigd dat de reis doorgaat
Je kunt jouw vakantie niet zonder kosten annuleren, in geval van annulering gelden de “normale” annuleringsvoorwaarden en kosten. Wij houden wel rekening met de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse zaken en de afgegeven richtlijnen in Nederland. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, afhankelijk van de betreffende situatie zullen wij een besluit nemen en maatregelen treffen.
 

Situatie 2: Het Buitenhof heeft nog niet bevestigd dat de reis geannuleerd wordt, een definitief besluit wordt +/- 8-6 weken voor vertrek gecommuniceerd.
Je kunt jouw vakantie niet zonder kosten annuleren; in geval van annulering gelden de gebruikelijke annuleringsvoorwaarden en kosten. Wij houden wel rekening met de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse zaken en de afgegeven richtlijnen in Nederland. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, afhankelijk van de betreffende situatie zullen wij een besluit nemen en maatregelen treffen.
 

Situatie 3: Ik wil mijn geplande vakantie annuleren in verband met Corona. Ik ben zelf niet ziek, maar mijn reisbestemming is getroffen door het Coronavirus. Daarom wil en/of kan ik niet meer op vakantie naar dit gebied. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
De standaard annuleringsdekking biedt hiervoor geen dekking. Mogelijk biedt de allrisk annuleringsverzekering wel een dekking (max. 75% van de annuleringskosten). Dit is afhankelijk van de bestemming, het moment waarop jij jouw vakantie hebt geboekt en jouw persoonlijke situatie. Bespreek dit met onze collega’s op kantoor, zij adviseren je graag.
Is jouw reis geannuleerd door Stichting Het Buitenhof? Dan wordt de vakantie kosteloos geannuleerd en ontvang je binnen 14 dagen jouw (aan)betaling terug. Je ontvangt dus geen Coronavoucher.
 

Situatie 4: Ik wil mijn geplande vakantie annuleren omdat ik in de risico groep zit. Mijn arts adviseert om niet te reizen in verband met de Corona pandemie. Daarom wil en/of kan ik niet meer op vakantie. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsverzekering?
De standaard annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking. Mogelijk biedt de allrisk annuleringsverzekering wel een dekking (max. 75% van de annuleringskosten). Dit is afhankelijk van de bestemming, het moment waarop jij jouw vakantie hebt geboekt en jouw persoonlijke situatie. Bespreek dit met onze collega’s op kantoor, zij adviseren je graag.
Is jouw reis geannuleerd door Stichting Het Buitenhof? Dan wordt de vakantie kosteloos geannuleerd en ontvang je binnen 14 dagen jouw (aan)betaling terug. Je ontvangt dus geen reisvoucher.
 

Situatie 5: Is er dekking op de annuleringsverzekering als ik thuis in quarantaine moet blijven en niet op reis mag omdat ik in aanraking ben geweest met iemand met het virus?
De standaard annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking. Als je een allrisk annuleringsverzekering hebt afgesloten geldt hiervoor wel een dekking, maximaal 75% van de annuleringskosten. Zie hier verdere uitleg.
 

Biedt het Calamiteitenfonds uitkomst?
Het Calamiteitenfonds biedt geen dekking voor ziektes. De definitie van een calamiteit in de garantieregeling is: “een door molest of een natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.” Bij ziektes en epidemieën is daarvan geen sprake. Voor meer informatie zie: www.calamiteitenfonds.nl/nieuws/coronavirusgeendekking

 

Wat gebeurt er wanneer Stichting Het Buitenhof reizen gaat annuleren?
• We nemen contact met jou / jouw contactpersoon op om alles door te spreken. Natuurlijk kijken wij naar de mogelijkheden.
• Als we jou niet kunnen omboeken naar een gepaste reis, dit jaar of volgend jaar, ontvang je van ons binnen 14 dagen jouw (aan)betaling retour op jouw rekening.


Tijdens de vakantie: Mag ik mijn reis afbreken?

Is er dekking op mijn annuleringsverzekering als ik onverhoopt eerder terug ben gekeerd vanwege een gewijzigd reisadvies? Bijvoorbeeld van code geel naar code oranje of rood.
De standaard annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking. Heb je een Allrisk annuleringsdekking? Dan worden de niet-genoten reisdagen vergoed voor 75%.
 

Ik ben al op vakantie, en wil i.v.m. angst voor Corona mijn reis afbreken. Kan ik een beroep doen op mijn annuleringsverzekering voor de niet gebruikte reisdagen?
De annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking.
 

Het coronavirus is bij mij of een reisgenoot vastgesteld. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
De standaard annuleringsverzekering en de Allrisk-annuleringsverzekering bieden dan dekking voor het annuleren van een nog te beginnen reis. Is het coronavirus bij jou of jouw reisgenoot aantoonbaar vastgesteld op het moment dat je op reis bent en terug naar huis wilt reizen? Dan biedt de annuleringsverzekering geen dekking. Je kunt dan mogelijk wel een vergoeding krijgen voor extra reis- en verblijfskosten als je een reisverzekering heeft.
 

Blijft mijn reisverzekering geldig als ik door deze situatie langer op reis ben dan gepland?
Duurt jouw reis door een onvoorziene vertraging, buiten jouw wil om, langer dan dit aantal geplande dagen? Dan blijft jouw reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat je naar huis kunt terugkeren.
 

Ik ben op reis en heb extra reis- en verblijfkosten omdat ik door het Coronavirus langer op mijn reisbestemming moet blijven. Is dit verzekerd?
Extra reis- en verblijfkosten zijn verzekerd als jij of een medereiziger ernstig ziek wordt tijdens de reis.

Ik ben op reis en moet medische kosten maken door het Coronavirus. Is dit verzekerd?
Je bent verzekerd voor schade door ziekte tijdens de reis als aanvulling op de vergoeding van jouw zorgverzekering, mits je deze verzekering hebt afgesloten bij Stichting Het Buitenhof. Let op: jouw zorgverzekering dient ook dekking te bieden in het land waar je op reis bent. Er wordt uitsluitend een aanvullende vergoeding vanuit de reisverzekering gedaan.
 
Wat is een Corona-voucher en hoe werkt het?

Reizigers waarvan de reis is geannuleerd in 2020, hebben een voucher ontvangen voor de betaalde reissom. Met dit voucher kan een vervangende reis op een later tijdstip geboekt worden. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. Meer informatie over de voucher lees je hieronder.

• Deze Corona-voucher, met SGR garantie, is in het leven geroepen door ANVR en SGR. Hiermee blijven onze reizigers verzekerd dat de reeds betaalde reissom is veiliggesteld.
• Bij een annulering van een reis door Het Buitenhof, ontvang je van ons bericht en een Corona-voucher. Op de voucher & begeleidende brief staan: naam van de reiziger/hoofdboeker, relatienummer, kenmerk, waarde van de voucher (bedrag dat de voucher waard is), uitgiftedatum voucher, uiterste inleverdatum voucher.
• Op deze voucher zijn voorwaarden van toepassing.
• De vermelde uitgiftedatum is de datum waarop wij de voucher hebben aangemaakt.
• De geldigheid is 1 jaar na uitgiftedatum. Dit betekent dat er binnen de gestelde termijn van 1 jaar een nieuwe boeking moet worden gemaakt (je hoeft dus niet binnen één jaar op reis te gaan). Mocht je de voucher niet willen gebruiken als (aanbetaling) op een nieuw reis, dan zal Het Buitenhof de waarde van de voucher overmaken op jouw rekening daags voor afloop van de geldigheidsduur van de voucher.
• De waarde van de voucher is precies gelijk aan het bedrag dat je al aan ons betaald hebt.
• Wij noteren bij jouw gegevens in ons systeem dat jij een Corona-voucher ontvangen hebt. Bewaar deze voucher goed!
• Binnen 1 jaar na de uitgiftedatum kun je bij ons de voucher inruilen om een andere reis te boeken. De voucher is dus alleen geldig bij onze reisorganisatie.
 

Win-win. Waarom is de Corona-voucher gunstig voor reiziger én reisorganisatie?
Je hebt vorderingsrecht ter omvang van de door jou aan(betaalde) reis bij een reis die geannuleerd moet worden om redenen die niet aan de reiziger zijn toe te rekenen. Onder normale omstandigheden zouden wij in dat geval binnen 14 dagen de reissom terugbetalen.
Echter, het Corona-virus veroorzaakt een uitzonderlijk groot aantal (noodzakelijke) annuleringen. Uitzonderlijke omstandigheden vragen om uitzonderlijke maatregelen. ANVR en SGR hebben samen een oplossing gevonden welke zowel jóu als reiziger en óns als reisorganisatie beschermt; de Corona-voucher.
Het aanbieden van een voucher (juridisch gezien een waardebon) is voor reizigers én reisorganisaties gunstig; een goede zaak die recht doet aan de belangen van beiden. SGR heeft op 16 maart jl. namelijk besloten om de zogenaamde Corona-voucher onder dekking van het garantiefonds te brengen. Deze SGR dekking blijft bestaan tot 12 maanden na afgifte van de voucher. Hiermee blijf jij als reiziger verzekerd dat de reeds betaalde reissom is veiliggesteld. Wíj kunnen jou op deze manier een waardebon ter vervanging van de waarde van de geannuleerde reis aanbieden en jíj krijgt de zekerheid dat jij jouw tegoed niet verliest. Dit alles met dank aan de dekking van het garantiefonds van SGR.
 

Hoe lang is de voucher geldig?
Geldigheid van de voucher is maximaal 1 jaar na uitgifte. Binnen dat jaar moet je de voucher inzetten, daarna valt de voucher niet meer onder SGR dekking. Je kan de voucher ook gebruiken voor zomerreizen 2021. Mocht je de voucher niet gebruiken als (aan)betaling op een nieuwe reis, dan zal Het Buitenhof de waarde van de voucher daags voor het verlopen van de uiterste geldigheidsdatum terugstorten op jouw rekening.
 

Wat is de waarde van de voucher? En wat als ik een andere reis wil boeken die duurder/goedkoper is?
De waarde van de voucher is volledig gelijk aan de door jouw betaalde reissom. Ook de boekingskosten en eventuele gemaakte kosten voor reis- en annuleringsverzekering krijg je terug in de vorm van een voucher. De voucher is één jaar geldig na datum van afgifte. Wordt de reissom van jouw nieuwe vakantie duurder? Dan betaal je zelf het verschil bij. Wordt de nieuwe reissom goedkoper, dan blijft het restbedrag op jouw voucher staan. Mocht je het restbedrag niet gebruiken voor een nieuwe boeking, dan zal Het Buitenhof de waarde van de voucher daags voor het verlopen van de uiterste geldigheidsdatum terugstorten op jouw rekening.


Mag ik de voucher gebruiken om meerdere vakanties te boeken? Dus het bedrag spreiden over meer vakanties?
Dit is mogelijk. Als je na de eerste boeking nog voldoende saldo op de voucher overhoudt, dan kun je dit inzetten voor een volgende vakantie.
 

Ik moet nog een restbetaling overmaken, de aanbetaling heb ik al voldaan. Hoe zit dat als de reis wordt verzet naar een datum later in het seizoen?
Bij het verzetten van de reis naar een latere datum verschuift de restant betalingsverplichting naar een later tijdstip, met in achtneming dat zes weken voor vertrek de reissom volledig voldaan moet zijn.
 

Is de voucher persoonsgebonden? Of mag deze ook overgedragen worden?
De voucher is persoonsgebonden, je mag deze niet overdragen aan iemand anders.
 

Ik heb een Corona-voucher ontvangen, hoe gebruik ik deze bij een boeking?
Op jouw voucher staat een unieke code. Bij het maken van een nieuwe boeking zal deze code vermeld dienen te worden.
 

Wanneer ik de voucher inwissel voor een nieuwe reis en Het Buitenhof gaat daarna failliet, ben ik dan met geld kwijt?
Nee, dan ben je verzekerd via Stichting Garantiefonds Reisgelden (hetzelfde garantiefonds waar de dekking van het Corona-voucher onder valt). Je loopt dus geen financieel risico wanneer je een reis voor bijvoorbeeld volgend jaar boekt.
 

Mijn voucher verloopt, moet ik iets doen?
De Corona-voucher is één jaar geldig na uitgiftedatum. Wanneer jij niet binnen één jaar de voucher hebt ingewisseld als (aan)betaling voor een vakantie in 2021, zal Het Buitenhof tot restitutie overgaan. Dat betekent dat wij de waarde van de voucher zullen overmaken op jouw rekening, daags voor afloop van de geldigheidstermijn. Het Buitenhof zal contact met je opnemen om jouw rekeningnummer te controleren. Kortom, jij hoeft niets te doen, Het Buitenhof regelt dit voor je!

 

Bekijk hier het protocol Corona Stichting Het Buitenhof
 

Meer informatie over het Coronavirus